Update vanuit de Statenfractie: ‘Een wereld vol dromen’ (Augustus 2016)

Kandidaten Provinciale Staten D66 UtrechtDoor: Niels Hoefnagels

Een uitdagend politiek jaar begint. Een nieuw jaar met nieuwe dromen. We hebben allemaal onze eigen dromen, waarvan er altijd wel een paar nooit uitkomen. Wie wil er bijvoorbeeld niet een mooie reis maken. Een wereldreis?

Nou: Wie dat wel doet, is Ivo. Ons aller Ivo Thonon is in juli met zijn gezin voor een jaar vertrokken op wereldreis. Samen met zijn vrouw en kinderen zijn zij een geweldige uitdaging aangegaan. Inmiddels is hij, onderweg naar Mongolië, China, Zuidoost Azië, Oceanië, en zo verder, bij het Baikalmeer aangekomen. Wie hen wil volgen: ze houden een blog bij.

Wat heeft dat met politiek te maken, zul je wellicht zeggen. Nou, allereerst betekent dat, dat onze fractie wijzigt. Door het vertrek van Ivo zal Marc de Droog komende maand worden geïnstalleerd als Statenlid. Ook voor hem een nieuwe uitdaging dus. Hij zal Ivo’s portefeuille overnemen, dus voor milieu en (auto)mobiliteit kan hij benaderd worden.

Maar meer nog, vind ik het geweldig dat zij hun droom op deze manier verwezenlijken. Nu hoeven we niet allemaal meteen op wereldreis te gaan. Maar koppel die dromen eens aan de politiek. Want hoevelen van ons zijn niet vanwege onze dromen, politiek actief geworden? Hoe zag onze samenleving eruit, in jouw dromen? Zijn we nog op de goede weg met z’n allen?

In mijn leven zijn al veel dromen verwezenlijkt: ik heb een geweldige vrouw en twee, binnenkort naar verwachting drie, ontzettend lieve kinderen. Ik woon prachtig, in een erg rustige omgeving. Hierdoor is mijn wereld een stuk mooier, dan die waarin vele anderen verkeren. Ik kan dus makkelijk worden afgeschilderd als iemand die de wereld rooskleuriger ziet, dan hij daadwerkelijk is. Zoals zoveel van jullie. Dat betekent echter niet dat je jouw dromen voor de wereld niet mag proberen te verwezenlijken. Je hoeft geen oorlog te hebben meegemaakt om vrede te wensen. Je hoeft geen honger te kennen, om een eerlijker verdeling van onze welvaart na te streven. En je hoeft niet gediscrimineerd te worden, om gelijkheid te verlangen.

D66 is ook in de huidige wereld hard nodig om met een goede kennis van het verleden, aan een betere toekomst te werken. We begrijpen wat er nodig is om de verworvenheden, waar wij al zoveel jaren van kunnen genieten, voor iedereen in Nederland in stand te houden. En voor zoveel mogelijk mensen daarbuiten, te verkrijgen. Daarvoor is het nodig dat D66 volgend jaar wederom als winnaar uit de verkiezingsstrijd komt. Dat kan Alexander niet alleen, dat moeten we met z’n allen doen. Dat wordt onze politieke uitdaging van komend jaar, en daar kun jij dus een rol in spelen.
Ik hoop je komend jaar veelvuldig te zien, bij bijeenkomsten en op straat.

Groet,

Niels Hoefnagels
Fractievoorzitter Provinciale Staten

PS: ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Onze onvolprezen fractiemedewerker Tom Kunzler heeft een niet te weigeren aanbod gekregen bij zijn tweede werkgever. Hij zal dus onze fractie niet lang meer kunnen ondersteunen. Ben jij een kei in politiek en communicatie? Houd dan onze site in de gaten. Binnenkort vind je daar de vacature.

Laatst gewijzigd op 26 augustus 2016