Nieuwbouw? Alleen met goede onderbouwing

Het college heeft zich voorgenomen 68.000 nieuwe woningen te laten bouwen tot 2028. D66 heeft er (samen met ChristenUnie en VVD) steeds op gehamerd dat die hoeveelheid goed onderbouwd moet zijn. Uiteindelijk is die onderbouwing er gekomen. Dat is van belang, want 20% van de nieuwbouw wordt gepleegd in gebied wat nu ‘groen’ is – en we geven natuurgebied natuurlijk niet zomaar op, tenzij het klopt wat het college zegt.

D66 heeft er ook op gewezen dat goede diversificatie van de nieuwbouw van groot belang is. Als je wilt dat de nieuwbouw ook echt wordt verkocht of verhuurd, dan ga je niet hetzelfde soort huizen voor dezelfde doelgroep bouwen in verschillende dorpen met een verschillende vraag. De regionale behoeften moeten leidend zijn. Mede dankzij druk van D66, ChristenUnie en GroenLinks heeft het college de gemeenten in drie regio’s van de provincie nu eens bewust gemaakt van de overlap in bouwplannen, zodat ze nu kunnen gaan afstemmen in tijd of soort woningbouw.

Laatst gewijzigd op 9 september 2014