woensdag 23 mei 2018

Kijkje bij Provinciale Staten Utrecht

Wat is de rol van de Utrechtse Staten op het gebied van woningbouw? Heeft een Statenlid invloed op het busvervoer? Hoe kan een Statenlid zich inzetten voor regionale economische kansen? Kortom, ben je nieuwsgierig naar de provinciale politiek of wil je gewoon meer weten over Provinciale Staten Utrecht? Meld je dan aan als ‘Gast van de Staten’ en krijg een kijkje achter de schermen.

Provinciale Statenvergadering

Als ‘Gast van de Staten’ kun je van dichtbij meemaken hoe Statenleden in debat gaan over belangrijke Utrechtse zaken. Tien keer per jaar is er een Provinciale Statenvergadering. De Utrechtse Statenleden debatteren en beslissen dan over zaken die de provincie aangaan. Dat kan zijn over ruimtelijke ordening, openbaar vervoer of milieuzaken. Maar ook cultuur of financiën kunnen onderwerp van gesprek zijn.

Gast van de Staten

Statenlid Hayat Chidi heeft het initiatief genomen om Gast van de Staten in onze provincie te introduceren. Zij heeft samen met een ander Statenlid de eerste gasten al ontvangen en rondgeleid. Hayat Chidi: ‘Vanaf het moment dat ik Statenlid werd heb ik mij ingezet om de provinciale politiek toegankelijker te maken. Ik ben heel blij dat dit in onze provincie van start is gegaan. De eerste gasten woonden een pittig debat bij, een aantal waren zo onder de indruk dat zij tot laat in de avond zijn gebleven.’

Programma

Je krijgt een uitnodiging voor een ontvangst door Statenleden. Zij vertellen hoe alles werkt, wat er op de agenda staat en leidden je rond door het provinciehuis. Je komt meer te weten over de geschiedenis van het bestuur en de taken van de provincie. Tijdens een informele gezamenlijke lunch krijg je alle ruimte om met de Statenleden in gesprek te gaan. Daarna woon je vanaf 14.00 uur als gast van de Staten de vergadering bij vanaf de publieke tribune.

Aanmelden

Iedereen is van harte welkom. Aanmelden kan via het digitale aanmeldingsformulier. Een medewerker van de Statengriffie neemt contact met je op.