maandag 12 juni 2017

Statenblog Hayat Chidi: Water is van ons allemaal!

Water is van en voor ons allemaal. We staan er niet bij stil, maar iedere dag, elke minuut van de dag, stroomt schoon en lekker water uit onze kraan. Dat is een voorrecht. We genieten van dat water in ons dagelijks leven en zeker tijdens warme zomerdagen, als we water drinken, limonade maken, of onze kinderen verkoeling zoeken in de tuin in het bekende kinderzwembadje.

Afgelopen mei was van  12 tot en met 21 mei de Week van Ons Water: overal in het land zijn activiteiten georganiseerd om het belang van schoon en gezond water te vieren. In oktober wordt weer een Week van Ons Water georganiseerd: doe vooral mee met activiteiten!

De provincie Utrecht, waterschappen, waterzuiveringsbedrijven en /of drinkwaterbedrijven werken elke dag in gezamenlijkheid en vanuit hun eigen verantwoordelijkheid om ons van schoon water te voorzien. In februari bezochten wij als Statenleden het waterpompstation van Vitens in Soestduinen. Tijdens dit  werkbezoek zagen we van dichtbij hoe professioneel die waterzuivering gebeurt. En werd toegelicht hoe de  kwaliteit van ons water elke minuut van de dag gegarandeerd is.

Helaas zijn er ook zorgen over water. Onlangs stelde ik samen met collega-D66 Statenlid Marc de Droog vragen over lozingen in oppervlaktewater in onze provincie en risico’s voor drinkwaterveiligheid. De aanleiding waren verontrustende berichten over Zuid-Holland en chemiebedrijf Chemours aldaar. In de provincie Utrecht hebben we geen aanleiding om iets te vrezen, maar onze fractie houdt vinger aan de pols.