maandag 26 september 2016

Statenblog: ‘Het spoor bijster?’

Onze Statenleden bloggen. Dit keer is het de beurt aan Hans Boerkamp over de treinen met gevaarlijke stoffen die door de provincie Utrecht rijden.

Er blijken op het spoor in de Provincie Utrecht veel méér treinen met gevaarlijke stoffen te rijden dan volgens de wettelijke afspraken mag. Dan gaat het ook nog eens niet om enkele gevallen, maar op sommige trajecten zelfs meer dan het honderdvoudige.

Wat zijn de risico’s voor de volksgezondheid van al die treinen die langskomen? Wat betekent dit voor ontwikkelingen langs het spoor? En hoe garanderen we de veiligheid van omwonenden? Dan komt nog de politieke vraag: Hoe kan dat zo gebeuren? Hierover zijn vragen gesteld bij de staatssecretaris in Den Haag, die verantwoordelijk is voor de afspraken en dus ook de naleving. Op het ministerie wordt nu uitgezocht hoe dit heeft kunnen gebeuren en hopelijk hoe dit weer beperkt gaat worden.

Ruimte langs het spoor
Al die transporten leveren niet alleen meer risico’s op, maar betekent mogelijk ook veel voor de ontwikkelingen rondom het spoor. In de loop van de jaren komt er rondom het spoor steeds meer ruimte vrij. Het gaat om terreinen die voorheen door de spoorwegen gebruikt werden of bedrijven die ervoor werkten. Nu biedt die vrijgekomen veelal centraal gelegen ruimte goede kansen voor nieuwe ontwikkeling, vaak op mooie centrale locaties waar behoefte is. Denk daarbij aan Amersfoort in de omgeving van de voormalige wagenwerkplaats, maar ook straks de Cartesius driehoek in Utrecht.

Bouwen langs het spoor?
Ontwikkelingen langs het spoor worden nu benadeeld doordat er meer treinen met gevaarlijke stoffen rijden. Dit kan een grote impact hebben op bouwplannen langs het spoor en de ambities die gemeenten hebben om binnenstedelijk te herontwikkelen. Het is daarom goed om uit te diepen wat dit concreet betekent voor al die mooie plannen en ideeën. Een goede reden om hier bovenop te zitten, want anders raken we het spoor bijster.