maandag 26 september 2016

D66 viert 50-jarig jubileum met debatwedstrijd middelbare scholieren

In het kader van haar vijftigjarig bestaan organiseert D66 een landelijke debatwedstrijd onder middelbare scholieren. De partij heeft daarvoor de middelbare scholen uitgenodigd waar haar huidige parlementariërs zijn gevormd. D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold: “Prachtig dat we scholieren op deze manier kunnen betrekken bij het 50-jarig bestaan van D66. Met bevlogen sprekers als Van Mierlo en Terlouw kent D66 een sterke retorische traditie. Ik vind het belangrijk dat we scholieren op deze manier interesseren voor het debat, dat de basis voor onze parlementaire democratie vormt. En het is belangrijk dat we aandacht besteden aan spreken in het openbaar, zodat deze jonge mensen daar later in hun leven profijt van hebben.”

Provinciehuis Utrecht
Ter voorbereiding krijgen de veertien deelnemende scholen een debattraining. Elke school vaardigt een debatteam af dat op vrijdag 30 september afreist naar een van de vier voorrondelocaties in het land.

In het Provinciehuis Utrecht strijden het IJsselcollege uit Capelle aan den IJssel, de Werkplaats Kindergemeenschap uit Bilthoven en het Stedelijk Gymnasium Nijmegen in diverse rondes om een plek in de finale.

Op elke voorrondelocatie zullen D66-parlementariërs aanwezig zijn. Een jury van lokale en provinciale D66-bestuurders wijst de winnaar aan die daarmee een finaleplek verwerft.

Finale
De vier winnende scholen gaan door naar de finale in de Eerste Kamer der Staten Generaal in Den Haag op vrijdag 14 oktober; tevens de oprichtingsdag van D66 – nu vijftig jaar geleden. D66-leider Alexander Pechtold zal plaatsnemen in de finalejury: “Ik vind het leuk om in de jury te zitten. De scholieren zijn de debaters van de toekomst. Een goed debat kan gaat om elkaars argumenten wegen, toetsen en beoordelen. Ik heb net zelf weer twee dagen lang de Algemene Politieke Beschouwingen mogen doen, het hoogtepunt van het politieke jaar. Ik vind humor belangrijk, maar zal bijvoorbeeld ook letten op wie de essentie van het debat het best weet te vangen in één zin of in een mooi beeld. Want dat blijft hangen bij mensen.”

Meer informatie:

Provinciehuis Utrecht:
IJsselcollege, Capelle aan den IJssel – alumnus: Wouter Koolmees (Tweede Kamer)
Werkplaats Kindergemeenschap, Bilthoven – alumnus: Joris Backer (Eerste Kamer)
Stedelijk Gymnasium Nijmegen – alumnus: Thom de Graaf (Eerste Kamer)