maandag 4 juli 2016

Ivo Thonon verlaat Staten vanwege Wereldreis

Na ruim vijf jaar Statenlid geweest te zijn vertrekt Ivo Thonon uit de Provinciale Staten van Utrecht, en daarmee uit de D66-fractie. Ivo: “We liepen al langer met het idee rond om een wereldreis te maken, en met zo’n idee is het vaak nu of nooit. Bij veel mensen wordt het ‘nooit’, maar wij kozen toch voor ‘nu’. Nu, omdat onze kinderen nog in een leeftijd zijn dat ze het leuk vinden om met hun ouders de hele dag op stap te zijn. Nu ook, omdat we anders vrezen dat het nooit wordt.”

Breed inzetbaar

Ivo heeft op een aantal terreinen het woord mogen voeren in de Staten: wonen, ruimtelijke ordening, mobiliteit, cultuurhistorie en milieu. “Daarnaast is de regel in onze fractie dat je over alles iets moet kunnen bijdragen, dus ik heb het ook over jeugdzorg, bibliotheken en Europa gehad. Ook ben ik het laatste jaar commissievoorzitter en lid van het Presidium geweest, waarin je meebeslist over hoe zaken lopen in de Staten. Dat ga ik allemaal erg missen natuurlijk. Het is nu echter ook tijd om na al die avonden en weekenden weg te zijn eens tijd terug te geven aan mijn gezin. Ik geef toe, de vorm, een wereldreis van een jaar, is wat drastisch…”

Opvolgers

Marc de Droog (uit Utrecht) is Ivo’s opvolger in Provinciale Staten. Marc gaat Ivo’s huidige portefeuille (automobiliteit (provinciale wegen) en milieu, waaronder luchtkwaliteit) overnemen. Marc: “Ik heb er ontzettend veel zin in. Ik kijk er naar uit om op ‘rondreis’ door de provincie te gaan en de mensen te ontmoeten voor wie je het allemaal doet.” Ali Dekker is de beoogd opvolger als commissievoorzitter. Ali is geen onbekende in die rol, zij is al eens commissievoorzitter geweest in een eerdere Statenperiode.

Passie en kunde

Fractievoorzitter Niels Hoefnagels: “Met het vertrek van Ivo Thonon verliezen we een gepassioneerd en kundig Statenlid met een enorme kennis van zaken op allerlei terreinen. Daarnaast was hij ons ideologisch kompas met zijn enorme kennis van het D66 gedachtegoed en sociaal-liberalisme. Maar het siert hem dat hij de D66-richtingwijzer Denk en Handel Internationaal in praktijk brengt. We hebben er alle vertrouwen in dat Marc hem met net zoveel passie en kunde opvolgt.”