vrijdag 10 juni 2016

Provincie Utrecht daagt inwoners uit om creatieve oplossingen te bedenken

De provincie Utrecht heeft soms projecten die niet van de grond komen of niet goed willen lukken. Niet omdat de provincie dit niet wil, maar omdat het niet goed kan binnen bestaande regels. Met het maandag aangenomen Innovatieprogramma Fysieke Leefomgeving van D66 gedeputeerde Pim van den Berg gaat de provincie dit veranderen. Input vanuit de samenleving, experimentele projecten en de right to challenge worden mogelijk gemaakt voor de fysieke leefomgeving.

Omdenken
Starre regelgeving maakt het soms lastig om ruimte te geven aan nieuwe, innovatieve oplossingen voor vraagstukken. Het project zou namelijk kunnen mislukken met de bijbehorende financiële gevolgen. Maar deze regelgeving remt tegelijkertijd innovatie. Dankzij het Innovatieprogramma kan de provincie het experiment aangaan om, samen met bedrijfsleven, kennisinstellingen en inwoners, problemen zoals de huisvesting van statushouders en de plaatsing van zonnepanelen en windmolens op nieuwe, breed gedragen, efficientere manieren mogelijk te maken.

Draag ideeën aan
Met het Right to Challenge kunnen inwoners de provincie Utrecht uitdagen om een project goedkoper of beter uit te voeren. Statenlid Philip Overkleeft: “Door de voordeur van het Provinciehuis open te zetten voor ideeën, input en ervaring van buiten, zijn we in staat om betere oplossingen en nieuwe invalshoeken te vinden voor problemen waar we op dit moment niet zoveel raad mee weten. Wij roepen onze inwoners dan ook op de provincie uit te dagen en met goede ideeen te komen!”