donderdag 9 juni 2016

Maak inchecken in U-Ov nachtbus mogelijk

In de U-OV Nachtbussen is inchecken met de Ov-Chipkaart niet mogelijk. Om met de Nachtbussen te reizen moet contant een kaartje gekocht worden of een speciaal abonnement op je Ov-Chipkaart geplaatst worden. De D66 Statenfractie wil dat het Provinciebestuur in gesprek gaat met U-Ov om het mogelijk te maken om in te checken met een normale Ov-Chipkaart. Daarbij wil D66 ook informatie over contante betalingen in de bus en de mogelijkheid om met de pinpas te betalen in het OV.

Pinnen in de bus

In de provincie Utrecht is het mogelijk om contant een kaartje te kopen in de bus. In de regio Amsterdam is het vanaf volgend jaar alleen nog mogelijk om met pinpas of creditcard te betalen. Dit in verband met de veiligheid. De D66 Statenfractie wil van het provinciebestuur weten hoe zij tegen deze Amsterdamse plannen aankijken en of zoiets in Utrecht zou mogen. Daarnaast wil de partij weten welke groepen mensen vooral gebruik maken van de mogelijkheid om kaartjes contant af te rekenen.

Statenlid Ayla Schneiders: “Wij willen deze informatie graag hebben, zodat we kunnen beoordelen of we in Utrecht willen en kunnen overstappen op pinbetalingen in het OV”.

Inchecken in de Nachtbus

In Amsterdam is het eveneens sinds kort mogelijk om in te checken in de Nachtbussen. Daardoor hoef je niet meer een apart abonnement op je Ov-Chipkaart te laden of een kaartje contant te betalen. Schneiders: “Nachtbussen moeten toegankelijk zijn voor iedereen. Niet iedereen heeft contant geld op zak of weet dat een apart Nachtbus abonnement nodig is. Als mensen na een lange avond en nacht niet meer mee mogen met de bus levert dat onwenselijke situaties op die tot grote frustraties voor zowel de passagiers als de buschauffeurs kunnen leiden. De mogelijkheid die in Amsterdam wordt geboden is wat ons betreft het goede voorbeeld!

Het antwoord op de Schriftelijke Vragen wordt verwacht binnen 30 dagen. De volledige vragen zijn hier te vinden.