woensdag 30 maart 2016

Statenblog Hayat Chidi: ‘In verbinding in praktijk’ – deel 1

Dit is deel 1 van een tweeluik over ‘In verbinding in de praktijk’. Het eerste deel zal geschreven worden door Hayat Chidi. Het tweede deel wordt geschreven door Ayla Schneiders.

Precies een jaar geleden werd bekend dat Ayla Schneiders en ik Statenleden zouden worden in de provincie Utrecht. Met een mooi coalitieakkoord geheten ‘In Verbinding’, gingen we enthousiast aan de slag als fractieleden, maar bovenal als betrokken mensen.

In verbinding staan? Wat houdt dat in en hoe ziet dat eruit? Het afgelopen jaar hebben we daar samen aan gewerkt.

In verbinding is voor mij niet alleen praten over, maar juist MET mensen. Het betekent aandacht hebben voor wat je met provinciale plannen wel en niet voor elkaar krijgt.

Gelukkig is het afgelopen politiek jaar ook door de andere Statenleden gezien als een belangrijk moment om die verbinding te realiseren. Dat doen we in de Staten aan de hand van het uitdiepen van urgente maatschappelijke onderwerpen.

BOB-methodes

Zo werken we voor een aantal onderwerpen volgens de BOB-methode: beeld-, oordeel- en besluitvormend. Dit doen we voor de onderwerpen energietransitie, kleine kernen en leegstand binnen de detailhandel. Deze BOB aanpak is bedoeld om input te krijgen van belanghebbenden, inwoners, beleidsmedewerkers en uitvoerders van die thema’s. De eerste BOB-bijeenkomsten  zijn geweest en onze provincie bruist van de mensen die mee willen denken en goede ideeën hebben.

Dat is precies het gevoel dat ik nastreef met de verbinding.

Gast van de Staten

Daarnaast is gastvrijheid en kennismaking voor mij enorm belangrijk. Met het introduceren van ‘Gast van de Staten’ wil ik graag mensen die anders nooit naar een provinciale vergadering gaan, uitnodigen en ze laten zien waar de provincie mee bezig is en wat wij als Statenleden precies doen. Ik verheug me op de eerste gasten!

Binnenkort volgt deel 2 van Ayla Schneiders. We doen er alles aan om zo zichtbaar mogelijk te zijn en input te krijgen van jullie! Missen we nog iets? Weet ons dan te vinden.