zaterdag 19 maart 2016

Een jaar verkozen en druk in de weer!

Exact een jaar geleden, op 19 maart, waren de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Voor ons een historische dag, want dankzij jullie stem werden wij de grootste winnaar in Utrecht. Van vijf naar negen zetels. En de introductie van zes kersverse Statenleden. Naast Niels Hoefnagels, Hans Boerkamp en Ivo Thonon mochten we Ayla Schneiders, Hayat Chidi, Michel Groothuizen, Philip Overkleeft, Annemiek Dercksen en Ali Dekker verwelkomen.

Dit was zonder jullie steun bij de campagne, morele support en uiteindelijke vertrouwen in het stemhokje niet mogelijk geweest!

Die negen zetels en wederom coalitiedeelname hebben ervoor gezorgd dat we een flinke D66-stempel op het coalitieakkoord ‘In Verbinding’ hebben kunnen drukken. In Verbinding met onze inwoners, oppositiepartijen, gemeenten en organisaties die samenwerken of afhankelijk zijn van de provincie voor bepaalde taken. Daarnaast is er extra aandacht voor de fiets, openbaar vervoer, kunst en cultuur, milieu en de energietransitie.

Waar zijn we mee bezig geweest?

Na een introductieperiode zijn we snel aan de slag gegaan. We hebben meerdere keren eens lans gebroken voor Utrecht Science Park – De Uithof. Een banen- en kennismotor binnen onze provincie gericht op alle opleidingsniveaus. We hebben gevraagd om een onderzoek naar een treinstation op de Uithof en later nog aandacht gevraagd voor de algemene bereikbaarheid van de Uithof. En hebben we gevraagd om ‘groene stickers’ op Utrechtse trams en bussen en het provinciebestuur gevraagd of de provincie zelf wel haar eigen stroom groen inkoopt.

Daarnaast hebben wij bij de Kadernota 2015 en de Begrotingsbehandeling 2016 gevraagd om transparante provinciale financien. Hebben we aandacht gevraagd voor de bereikbaarheid van kleine kernen en energiebesparing. We hebben daarnaast gevraagd om beter zicht op de kosten en effectiviteit van filebestrijding en gecontroleerd of de provinciale verkeerslichten wel goed afgesteld zijn. We hebben ons ervoor ingezet dat er bij de gemeentelijke herindeling in Vianen, Zederik en Leerdam meer inspraak van de gemeenten zelf.

Tot slot hebben we onze steun gegeven aan duurzame landbouw, een fietsbrug over de Lek en tegen de snelheidsverhoging naar 130 kilometer per uur op de A2. Dit is natuurlijk maar een greep uit ons werk,  al ons nieuws is via ons nieuwsoverzicht te volgen. Daarnaast zijn we ook te vinden op Facebook en Twitter.

Nu vooruit!

Blijf ons dus volgen en schroom niet om contact met ons op te nemen, want we gaan met alle plezier en vertrouwen de komende jaren ook nog voor jullie en in verbinding aan de slag! Iedereen is welkom om aan te schuiven bij onze fractievergaderingen. Vandaag waren we in Utrecht te vinden, wij voeren namelijk samen met D66 Utrecht campagne voor het samenwerkingsverdrag met Oekraïne waar op 6 april een referendum over gehouden zal worden. We hopen dat jullie ook voor gaan stemmen op 6 april!

Cd6VJceWoAAIoUZ