donderdag 17 maart 2016

Zorgen over locatie Zorgboerderij in buurtschap Helsdingen

In de gemeente Vianen zijn er plannen om bij het Buurtschap Helsdingen een ‘zorglandgoed’ te realiseren. Het oorspronkelijke voorstel van de woningbouwcorporatie Lekstede Wonen waarbij in het buurtschap gebouwd zou worden is gelukkig van tafel. Het buurtschap vormt zeker voor de regio een uniek Esdorp met een historie tot in de middeleeuwen, dat nog volledig intact is. Nu is echter het plan om de zorgboerderij verderop te bouwen, op het perceel en in het open landschap, tussen het buurtschap en de bebouwde kom van Vianen.

Vervolg op eerdere vragen

De D66 Statenfractie wederom vragen gesteld over de plannen van Lekstede Wonen om een zorglandgoed te realiseren bij het buurtschap. Dit in vervolg op vragen die een jaar geleden over het oude plan in de commissievergadering Ruimte, Groen en Water gesteld zijn.  De plannen zien er erg mooi uit en de voorzieningen vormen zeker een goede toevoeging. De vraag is echter of deze locatie hiervoor de beste is. Het provinciebestuur gaf eerder aan kritisch te zijn over dit project op deze specifieke locatie in het buurtschap zelf.

Landschappelijke inpassing

Statenlid Hans Boerkamp: ‘D66 is benieuwd naar de visie van het provinciebestuur op deze nieuwe ontwikkelingen. We vragen ons af op welke wijze de provincie meekijkt voor de landschappelijke en cultuurhistorische inpassing van de Zorglandgoed. We willen namelijk voorkomen dat een mooi plan als een Zorgboerderij op deze locatie ervoor zorgt dat het Buurtschap Helsdingen en het omliggende landschap aangetast gaat worden.”

Afbeelding: De kerk van Helsdingen bij Vianen, door: Jan de Beijer (1750), collectie: Rijksmuseum, CC-0.