woensdag 17 februari 2016

D66 grootste partij bij Schaduwverkiezingen ‘Op Weg naar het Lagerhuis’

Afgelopen vrijdag vond in het Utrechtse provinciehuis de provinciale voorronde van Op Weg naar het Lagerhuis plaats. De beste debaters van Utrechtse middelbare scholen strijden voor een plekje van hun school voor de landelijke rondes. Traditioneel vinden tijdens deze voorrondes schaduwverkiezingen plaats. D66 blijkt veruit de populairste partij bij de Utrechtse scholieren met bijna 50 procent van de stemmen.

De Utrechtse voorrondes van 2016 werden vrijdag gewonnen door de Werkplaats Kindergemeenschap uit Bilthoven. Zij mogen de eer van de provincie Utrecht gaan verdedigen op 8 juni 2016. De Werkplaats Kindergemeenschap was volgens de jury bestaande uit onder andere Statenleden de beste van de 19 deelnemende scholen.

Schaduwverkiezingen

Van de aanwezigen hebben 167 leerlingen hun stem uitgebracht in de schaduwverkiezingen. Als deze leerlingen het voor het zeggen hebben zou D66 van de 49 Statenzetels er 24 mogen bezetten. Gevolgd door tien voor de VVD en 6 voor GroenLinks. Daarmee wint D66 deze schaduwverkiezingen met afstand. Momenteel heeft D66 negen zetels in de Provinciale Staten van Utrecht.

D66 fractievoorzitter Niels Hoefnagels: ‘De jeugd heeft de toekomst, en we zien deze toekomst rooskleurig tegemoet wanneer Utrechtse leerlingen ons met 24 zetels belonen tijdens deze schaduwverkiezingen!’

Volledige uitslag

D66                                                       24 zetels

VVD                                                      10 zetels

GroenLinks                                            6 zetels

PVV                                                         3 zetels

PvdA                                                       2 zetels

Partij van de Dieren                             2 zetels

CDA                                                        1 zetel

SP                                                            1 zetel

* De SGP heeft de kiesdrempel niet gehaald. Op 50PLUS en de ChristenUnie zijn geen stemmen uitgebracht.