woensdag 13 januari 2016

D66 blij met duurzaam busvervoer Syntus

Op maandag 11 januari heeft Syntus haar vervoersplan voor de provincie Utrecht gepresenteerd. In december neemt Syntus het busvervoer over van Connexxion. D66 is blij met de nieuwe vervoersplannen die aansluiten bij de wensen die door de Statenfractie geuit zijn voor optimale bereikbaarheid en duurzaamheid. Statenlid Ayla Schneiders: “De provincie Utrecht krijgt vanaf eind 2016 een hoogwaardig en schoon busvervoer, waar de reiziger centraal staat”.

Openbaar vervoer wordt aanbesteed. Dat houdt in dat de provincie Utrecht een set van eisen opstelt waar openbaar vervoersbedrijven op kunnen reageren. De inzending die aansluit bij de eisen en de beste prijs heeft wint de aanbesteding. De provincie Utrecht heeft twee gebieden waarin ze heeft aanbesteed: in het gebied rondom de stad Utrecht wordt uitgevoerd door U-Ov (Q-Buzz) en Syntus neemt nu het andere gebied in het westen en oosten van de provincie Utrecht over van Connexxion.

Staten stelden eisen op voor vervoerder
Provinciale Staten stellen de eisen vast voor een nieuwe vervoerder. D66 had als eis opgesteld dat het vervoer zo duurzaam mogelijk moest zijn. Zo weinig mogelijk uitstoot van fijnstof en stikstof, tenzij dat ten koste gaat van het aantal bussen dat rijdt. Daarnaast moeten van D66 binnen de steden de schoonste bussen rijden omdat daar de problemen met luchtkwaliteit het grootst zijn.

D66 heeft het provinciebestuur met een aangenomen motie opgedragen om duurzame maatregelen op een goede manier te wegen tijdens het beoordelen van de offerte. Tevens wilde D66 de vervoerder belonen voor innovaties die het voorzieningenniveau en reiscomfort ten goede komen. Tenslotte heeft de Statenfractie zich ingezet voor het behoud van buurtbussen, gerund door vrijwilligers maar met ondersteuning van de provincie voor materiaal en opleiding.

Wensen D66 gerealiseerd
In de plannen van Syntus ziet D66 veel eigen wensen terug. De duurzame bussen van Syntus zijn een grote stap voorwaarts omdat hun bussen gemiddeld 38 procent minder stikstofdioxide en 85 procent minder fijnstof uitstoten dan de bussen van Connexxion. Deze schone bussen dragen bij aan gezonde lucht en een beter milieu. Statenlid Ayla Schneiders: ‘Wij zijn erg blij met de uitvoering door Syntus: Kleine kernen blijven bereikbaar, buurtbussen worden goed ondersteund door de provincie en toeristische hoogstandjes als het Nationaal Militair Museum krijgen een betere busverbinding. Daarnaast gaat Syntus rijden met elektrische en hybride bussen in Amersfoort. Duurzame innovaties waar we om gevraagd hebben!’