zaterdag 14 november 2015

D66 wil ‘groene stickers’ op bussen en trams in de provincie Utrecht

In de provincie Utrecht rijden trams op groene stroom. In de stad Utrecht rijden al schone bussen en in de rest van de provincie vanaf december 2016 ook. D66 Statenlid Ayla Schneiders wil dat de vervoersmaatschappijen dit groene voorbeeld uitdragen. Schneiders wil dat er stickers komen op de trams en bussen die aangeven dat trams op groene stroom rijden en dat de bussen minder schadelijke stoffen uitstoten. Iets waar een D66 zich al een aantal jaar voor inzet

Statenlid Ayla Schneiders: “Met het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht houden we rekening met de toekomst. Een positieve boodschap, die best bij mensen mag blijven plakken. Met stickers op onze trams en bussen verspreiden we het groene voorbeeld. In Amsterdam doen ze dit al vanaf 2009 en daarmee laat de stad zien dat ze zelf ook werk maken van een gezondere leefomgeving en een beter milieu.”

Groene stroom en Euro VI
De Utrechtse trams rijden sinds 2010 op groene stroom. De Euro VI bussen van U-Ov in de stad Utrecht stoten 38% minder stikstofoxide en 85% minder fijnstof uit dan de vorige stadsbussen. Vanaf december 2016 neemt een nieuwe concessiehouder het busvervoer in de rest van de provincie Utrecht over met schonere bussen. Het openbaar vervoer in Utrecht draagt hiermee haar steentje bij aan een beter milieu en gezondere leefomgeving

Schneiders vraagt daarom aanstaande maandag aan gedeputeerde Verbeek om in gesprek te gaan met de nieuwe provinciale concessiehouder en U-Ov om zo snel mogelijk ‘groene stickers ‘ te krijgen op de trams en bussen in onze provincie.

Update: In de MME vergadering van 16 november gaf gedeputeerde Verbeek aan dat zij wil meewerken aan het uitdragen van de duurzaamheid van het openbaar vervoer in de provincie Utrecht. Dat hoeven van haar niet perse stickers te zijn, maar het groene voorbeeld zal zeker uitgedragen worden.

Foto: Roel Hemkes, U-OV Sneltram/U-Tram stellen 5010 en 5017, 5 mei plein, Utrecht, CC-BY via Flickr.