woensdag 23 september 2015

D66 wil actie van provincie Utrecht voor bereikbaarheid Uithof

In 2018 rijden de eerste trams naar het Utrecht Science Park ofwel de Uithof. Nu al is bekend dat de tram naar de Uithof te weinig capaciteit gaat hebben, terwijl het Rijk geen geld gereserveerd heeft voor een alternatieve verbinding. Floris de Gelder, directeur van het Utrecht Science Park zegt zelfs dat de Uithof in 2030 onbereikbaar dreigt te worden. Zij kunnen zelf actie ondernemen maar in vele gevallen is samenwerking met overheden noodzakelijk. D66 wil snel actie van de provincie Utrecht, die medeverantwoordelijk is voor de bereikbaarheid van de Uithof.

De Uithof is van enorm economisch belang voor de regio Utrecht. Er werken en studeren ongeveer 70.000 mensen en ziekenhuizen en onderwijsinstellingen dienen als publieke voorzieningen extra goed bereikbaar te zijn. De Utrechtse D66 Statenfractie maakt zich zorgen over de toekomstige bereikbaarheid van deze belangrijke locatie. Zij gaan de Utrechtse gedeputeerde vragen om actie te ondernemen om tot een oplossing te komen samen met de gemeente Utrecht, het Rijk en ook Utrecht Science Park zelf.

Momenteel wordt op aandringen van D66 onderzocht of een treinstation op de Uithof tot de mogelijkheden behoort. Statenlid Ayla Schneiders: ‘In 2030 reizen 225.000 mensen per dag van en naar de Uithof, er moeten nu voorzorgsmaatregelen genomen worden om het verkeer dan in goede banen te leiden. D66 wil van de gedeputeerde weten hoe de provincie samen met gemeente ervoor gaat zorgen dat de Uithof bereikbaar blijft in de toekomst en welke varianten daarvoor onderzocht zijn of worden”.

Lees hier de vragen die Statenlid Ayla Schneiders gaat stellen.