woensdag 1 juli 2015

Betere controle op de uitgaven om de files terug te dringen

Op 22 juni hebben Provinciale Staten unaniem (en D66 dus ook) ingestemd met het Beter Benutten Vervolg-programma. Met dit programma trekt de provincie in tweeënhalf jaar €22 miljoen uit om de reistijd op de Utrechtse wegen, fietspaden en busbanen te verkorten. D66 was blij met de projecten in dit programma, vooral met die om de fietsfiles te verminderen. Maar… €22 miljoen is niet niks op een begroting die schommelt tussen de €400 en €500 miljoen. En zeker gezien recente kritische rapporten van de Zuidelijke en Algemene Rekenkamer over het voorgaande programma waren vragen op zijn plek.

Leren van fouten elders

D66 vroeg dan ook wat het college ging doen met deze kritische rapporten. “We willen niet dat over een paar jaar onze eigen rekenkamer met net zo’n kritisch rapport komt, maar dat het college lering trekt uit wat in Noord-Brabant niet goed is gegaan,” aldus Ivo Thonon, woordvoerder mobiliteit. Thonon is blij dat het provinciebestuur met een uitleg komt wat ze geleerd hebben van de rapporten. D66 kon zich ook aansluiten bij de PvdA, die vroeg wat het bestuur ging doen met de evaluatie van de voorloper van dit programma. Die evaluatie zou namelijk drie dagen ná de Statenvergadering verschijnen. Ook daar komt het provinciebestuur op terug.

Bijsturen dankzij betere informatie

In eerdere jaren bevatten de voortgangsrapporten niet genoeg informatie om de Statenleden in staat te stellen de voortgang op waarde te schatten. Thonon vroeg daarom hoe het provinciebestuur dat zou gaan verbeteren. Het bestuur gaf daarop aan dat ze voortaan bij elk project de behaalde filevermindering en reistijdwinst gaat vermelden. “Daar zijn we blij mee, omdat we dan projecten die veel geld kosten maar niets aan reistijdwinst opleveren, kunnen laten aanpassen,” aldus Thonon.