woensdag 22 september 2010

Hogeschoolgebouw wordt studentenhuisvesting

In een leegstaand kantoor in Utrecht komen woningen voor studenten. Dit voormalige hogeschoolgebouw aan de Archimedeslaan 16 (Rijnsweerd) staat al ruim drie jaar leeg. De provincie Utrecht heeft er met financiële middelen en bemiddeling voor gezorgd dat de verbouwing snel van start kon.
Op vrijdag 17 september werd de verbouwing officieel gestart door Harry Bosch, wethouder van de gemeente Utrecht en gedeputeerde Wouter de Jong van de provincie Utrecht. Alle toekomstige bewoners helpen zelf mee aan de grote verbouwing, waardoor de kosten gedrukt kunnen worden. In het pand komen uiteindelijk 192 jongeren wonen voor een periode van vijf jaar.
Soepeler randvoorwaardenD66-fractievoorzitter Ralph de Vries was eveneens aanwezig. D66 is een groot voorstander van het (tijdelijk) ombouwen van langdurig leegstaande kantoren tot woningen en wil soepeler randvoorwaarden op het gebied van regelgeving en bestemmingswijziging. De Vries stelt dat “dergelijke projecten veel tijd, geld en energie van alle betrokkenen vergen. Maar de aanhouder wint en een voortzetting van het huidige beleid is noodzakelijk.”
Het gebouw is een voorbeeld dat transformatie van kantoren naar woonruimte of andere functies mogelijk is. De bovenste verdiepingen worden samen met Stichting Tijdelijk Wonen verbouwd tot studentenkamers. Op de benedenverdieping komen woon-werkruimtes voor kunstenaars, ateliers, een expositieruimte en een horecagelegenheid.
WasstraatDe provincie ondersteunt gemeenten en eigenaren bij transformatie naar een nuttig gebruik van leegstaande kantoorpanden. Daarvoor zet de provincie de zogenaamde Wasstraat in: ervaren deskundigen die het potentieel van kantoorlocaties verkennen en een plan van aanpak maken voor de uitvoering van de transformatie.