donderdag 12 november 2009

Provincie, werk beter samen met gemeentes

Afgelopen vrijdag bracht de D66 Statenfractie een bezoek aan de gemeente Woerden. Er werd onder andere gesproken over de samenwerking tussen de provincie en de gemeente. Fractievoorzitter Ralph de Vries: “We hebben prettige gesprekken gevoerd met de gemeente. Het is goed om eens écht te horen wat er in Woerden leeft”.

Samenwerking tussen gemeente en provincie

De Statenfractie werd ontvangen door de D66 gemeenteraadsfractie. Zij spraken met wethouder W. Groenewegen en J. Strik van het college van Woerden over het belang van een goede samenwerking tussen gemeente en provincie. Op vraagstukken uit de samenleving moeten beide bestuurslagen samen een antwoord vinden. Maar nog te vaak wordt de regierol van de provincie niet goed opgepakt. D66 fractievoorzitter Ralph de Vries (D66):”Wij nemen het signaal van de gemeente Woerden serieus. De provincie moet oppassen dat ze niet te regentesk opereert. Er liggen nog veel kansen voor een betere samenwerking, en een meer coördinerende rol voor de provincie. De provincie moet de gemeentes kunnen ondersteunen.”

Bedrijventerreinen

Zeker als het gaat om de ontwikkeling van bedrijventerreinen in de omgeving Woerden is een goede samenwerking tussen de bestuurslagen nodig. Nu krijgt de gemeente een opdracht voor de ontwikkeling van deze terreinen, terwijl de provincie onvoldoende de regie neemt en de gemeente ondersteunt. Dat zorgt voor verwarring waardoor gemeente en bewoners niet weten waar ze aan toe zijn.

D66 nam samen met de wethouders een kijkje bij polder Bijleveld, waar nu plannen voor een nieuw bedrijventerrein liggen. Daar spraken ze met Piet van der Sanden, bewoner die actie voert tegen de plannen om in de polder een nieuw bedrijventerrein te bouwen. Ook D66 is niet voor deze ontwikkeling van nieuwe terreinen in de polder. In plaats daarvan moeten verouderde terreinen worden opgeknapt.